Nem vedligeholdelse af firmabil

Når man anskaffer sig en dyr firmabil, så bør man naturligvis sørge for, bilen får den rette pleje og vedligeholdelse, så man altid kan have glæde af bilens udstråling, komfort og køreegenskaber, idet man derved kan have gavn af en flot og velkørende bil længst muligt.

Dette gælder især for bilejere, idet leasingkunder måske bedre kan tillade sig at overlade opgaven til andre med at bilen for regelmæssig service og vedligeholdelse. Hvis man leaser en firmabil, skal man selv kun sørge for regelmæssig vask og rengøring af bilen, da man selv er bilens bruger.

Men hvis man har købt en dyr firmabil såsom en limousine fra Audi, så skal man være opmærksom på bilens værditab, som normalt er på 10-20 % årligt, og man kan gøre sin del til at nedbringe værditabet på bilen ved at vedligeholde og pleje bilen rutinemæssigt. Her kommer flere gode råd til bilisterne, således de kan opretholde en høj brugtpris på deres bil, uanset om det er i firmaøjemed eller privat.

En bil med en nypris på mere end 500.000 kr. kan tabe 100.000 kr. om året, hvis man ikke giver bilen den nødvendige pleje og behandling, og dette tab kan man måske nedbringe til kun 40-50.000 kr. årligt, så der er altså mange penge på spil.

 

Den daglige pleje af bilen

Man skal naturligvis holde bilen ren og i orden, så man ikke pludselig risikerer motorstop og punkteringer, fordi man ikke lige har været opmærksom på at få skiftet olie på bilen eller få udskiftet bilens nedslidte dæk.

Hvis der er tale om en nyere bil med specialkomponenter i motorrummet, så bør man overlade den normale service på bilen til de uddannede fagfolk på det autoriserede værksted, der præcist kender til netop din bilmodel, så de kan gå bilen efter i krogene. Hvis man har en bil med standardkomponenter i motorrummet, så kan man naturligvis selv jævnligt tjekke disse ting på bilen:

  • Standen på motorolien (husk evt. påfyldning)
  • Standen på kølervæsken (husk evt. påfyldning)
  • Standen på bremsevæsken (husk evt. påfyldning)
  • Udskiftning af slidte viskerblade
  • Udskiftning af defekte pærer
  • Montering af nye dæk på bilen

Hold altid øje med advarselslamper i instrumentpanelet samt bilens temperatur, og hvis væskestanden ved motorolie, bremsevæske eller kølervæske altid er faldende, så bør man få fundet og udbedret fejlen med det samme.

Ellers bør man vaske og rengøre bilen efter behov, således der ikke opstår korrosion i karosseriet, hvorefter bilen er modtagelig for rustangreb udefra. Man kan eventuelt få givet bilen en polering med voks mindst én gang om året, så bilen er nemmere at vaske og holde fri for snavs og vejsalt.

Bilen bør også støvsuges en gang om ugen, og man bør aftørre alle ruder samt overflader med en tør klud. Man kan eventuelt bagefter dyppe en klud i vinylrens, hvorefter man kan aftørre alle overflader inde i bilen, de nu kommer til at stråle og dufte som en ny bil. Man bør naturligvis ikke ryge i bilen, idet røgen trænger ind alle steder og giver en ubehagelig duft og fedtet gullig overflade i kabinen, der i øvrigt nedsætter bilens værdi betydeligt.

Hvis bilen har haft mange rygere, så bør man efter behov få givet bilen en omgang kabinerens. Bilen kan sagtens komme en tur i vaskehallen en gang om ugen, men man bør manualt vaske bilen på de svære og ufremkommelige steder, som er kantlisterne ved dørene, i hjulkasserne, samt i alle revner og sprækker samt bilens fælge, så man bør altid give bilen en grundig forbehandling med en blød børste og en vandspand med sæbe, så disse områder også bliver vasket.

Dette bør man gøre lige før turen i vaskehallen, så bilen virkelig er ren og flot, når den kommer ud fra vaskehallen.

 

Rustproblemer på bilen

Man er på ingen måde garanteret ret meget med leverandørens 10 års rustgaranti, som kun dækker indefra kommende rustangreb, idet langt hovedparten af rust kommer udefra især i vinterhalvåret, når der er vand, sne og sjap på vejene med ætsende vejsalt, så derfor bør man give bilen en god undervognsbehandling, når bilen er omkring to år gammel, og så skal den tjekkes hvert andet år, idet behandlingen skal grundigt gås efter, så man virkelig er godt beskyttet mod rustangreb.

En helgalvaniseret bil yder god beskyttelse mod rust, men denne type bil skal stadig rustbeskyttes, da rusten alligevel kan trænge ind i de mange små huller og revner i bilens undervogn. Hvis man ikke tager denne opgave alvorligt, så kan man risikere ved næste bilsyn, at din bil på måske kun 5 år gammel bliver kasseret på grund af omfattende rust, som er dyrere at reparere frem for at købe en ny bil.