Både BMW og Audi arbejder benhårdt på at være de første der sender en selvkørende bil på markedet. Andre bilfabrikanter som Toyota prøver også at være med i kampen.
Chefen for Audi, udtaler at de om få år sender selvkørende biler på markedet. I år 2020 regner de med at de første selvkørende biler, kan findes på markedet. Audi og BMW er kendt overalt i verden for sine lækre kvalitetsbiler, og derfor vil de gerne være de første på markedet med en selvkørende bil af høj kvalitet.
It systemet skal ikke kunne hackes
Audi udvikler i disse dage den lille computer, på størrelse med en iPad som skal være hjernen bag, den selvkørende del i bilen. Sårbarheden af systemerne er dog stadig stor, og hackere har alt for nemt adgang til systemerne. Dette er en problemstilling, som alle bilfabrikanter står overfor ikke kun med de selvkørende biler, men også når det gælder andre it systemer i biler.
De selvkørende biler bliver udstyret med en EyeQ3 mobilprocessor som sender direkte informationer fra kameraet til computeren som i realtid omformer informationer til instruktioner til bilens styring. Kunstig intelligens skal også være med til at forbedre bilen løbende ved hjælp af “machine learning-algoritmer” og derved optimere informationerne som bliver sendt til bilens instrukser omkring styring.
De selvkørende biler har problemer med uforudsigelige mennesker
En af de største problemer med de selvkørende biler, er sjovt nok ikke selv teknologien men mere omgivelserne omkring bilerne. Teknikere bruger ofte et udtryk der hedder “fejl 40” som er et udtryk for, at det ikke er teknologien der er gal med men mere, de mennesker der ofte er placeret 40 centimeter fra skærmen. Google har oplevet det samme, med deres selvkørende biler.
De 360 graders kameraer reagerer så hurtigt at hvis bilen hurtigt stopper, så kan bilerne bagved ikke nå at stoppe op, og rammer derfor Google’s biler, da de ikke har denne teknologi. De selvkørende biler skal dog i fremtiden være med til at skabe større sikkerhed på vejene. Trafikmyndighederne udtaler også at ca. 94 procent af alle trafikulykker skyldes mennesket bag rattet. De selvkørende biler kan se 360 grader rundt og kan derfor være med til at advare føreren bag rattet, inden det er for sent og der sker ulykker.