Både i Danmark og mange andre lande kan man tydelig se tendensen til at bilkøberne især vælger de små minibiler, og her står valget ofte mellem de populære modeller Aygo og Up fra henholdsvis Toyota og VW. Det har efterhånden udviklet sig til en kamp om førstepladsen for minibilen. Man kan læse mere i en detaljeret artikel i Ekstra Bladet om forskellene mellem disse to, som begge satser på at vinde kampen om minibilen. Der er ifølge anmeldere og bilister ikke meget tvivl om, at det er disse to modeller, som leverer den bedste minibil på markedet.
Hvem vinder kapløbet om minibilen?
Hvem er i front, når det drejer sig om minibilen? Dysten mellem Toyota Aygo og VW Up er i samme stil gået hen og blevet en nyklassiker i bilbranchen. VW Up har de sidste to år siddet på tronen som Danmarks mest solgte bil fulgt af gamle Aygo med rødder tilbage til 2005. Men nu er der en ny generation på banen, og vi lader de to krydse klinger.
Udstyr: 1:0 til Aygo
Begge har fem døre, aircondition og et multimedieanlæg, men Toyotaen er langt mere veludstyret med bakkamera, betjening i rat og 15 tommer alufælge, ud over den fartcomputer og kørecomputer, som Uppen også har. Folkevognen har kun p-sensor. Altså 1–0 til japaneren fra start. Aygo kan også styles i langt højere grad end Up.
Plads: 1:0 til Up
Du sidder bedre i Up, hvor finish og betjening virker mere gedigent og på bagsædet henter Folkevognen især point. Den er 3,54 meter lang med en akselafstand på 2,42, mens Aygo er otte cm kortere med 3,46 meter, samt en uændret akselafstand på 2,34 meter. Det betyder, at voksne bagi her må lade benene stritte ud på hver side af forsæderne for at kunne være der. Her er lige tilstrækkeligt med plads i Uppen. Aygo er mindre. Uppen har den største længde og akselafstand. Det giver lige nøjagtigt nok plads til voksen benplads på bagsædet. Hovedhøjden er ok i begge, hvor hårtoppen snitter loftet. Samme forhold gør sig gældende i bagagerummet, hvor de flere liter i Uppen giver den 251 af slagsen mod Aygos 168 liter.
Økonomi: 1:0 til Aygo
Ingen af motorerne er raketter og kræver tålmodighed i trafikken, men forbruget hos begge er lavt. 26,3 km/l for Aygo og 24,4 km/l i en Up. Altså på papiret gevinst til Aygo. Tallene er dog kun at regne med, så længe du ikke rammer motorvejsfart eller i bykørsel. En lille motor som bliver presset, for at du kan komme frem i trafikken bruger meget brændstof. Når man træder speederen i bund fortæller man motoren: nu skal vi fremad – blæse være med brændstoføkonomien.
Gearskifte: 1-0 til Up
Begge biler styrer godt, men Up er mest præcis at køre rundt med. Gearskiftet er blevet meget bedre i Aygo, og er nærmest en fornøjelse i forhold til forgængeren, men Uppens er stadig mere akkurat i sin skiftemåde.
Up en klar nummer ét
Toyota, Peugeot og Citroën har med Aygo, 108 og C1 gjort bilerne meget mere forskellige end VW Up, Skoda Citigo og Seat Mii. Her startprisen 79.990 kr for PSA-modellerne, mens den billigste Seat Mii koster 79.900 kr. Den billigste Up lander som billigste Aygo lige under 90.000 kr. Der er ingen tvivl om, at VW Up stadig sidder på tronen. Den giver mere funktionalitet, og den er mere gedigen og på alle måder en helt rigtig bil.
Billede: Toyota Motor Europe