Mange bilister kigger nøje på de nye spændende elbiler, men den høje anskaffelsespris afholder mange fra at købe en elbil. Men udviklingen går i retning af, at elbiler går en god fremtid i møde, hvilket er godt nyt for danske bilister, da regeringen jo stadig favoriserer elbiler frem for almindelige biler på benzin og diesel.
I Norge sælger elbilerne med Tesla i spidsen så godt, at Norges regering overvejer at fjerne afgiftsfritagelsen og andre fordele ved køb af elbiler. Til gengæld ønsker man så at stramme emissionsafgifter på alle andre typer biler, og der er da en vis fornuft i disse forslag. I Norge har elbiler mange fordele, da man dels slipper for afgift på bilen, man må køre på de kollektive trafikvejbaner, man får gratis færgepas og gratis parkering.
Udviklingen minder om solceller på husene, så når der er tilpas mange brugere, så stopper man med at give tilskudsfordelene frastatens side, så den norske model slår sikkert også an i Danmark om nogle år. Men den meget lave lånerente går det stadig meget fordelagtigt at købe en elbil, idet afbetalingsvilkårene er temmelig gunstige, og elbilernes funktioner bliver bedre år for år, så de i dag sagtens kan sammenlignes med de ordinære biler.
Fordele ved elbiler
Tidligere havde elbilerne kun få opladningsstationer rundt omkring i landet samt batterier med lav kapacitet, hvilket gjorde deres aktionsradius meget lille, så de ofte skulle lades op for hver 100-200 km, hvilket var temmelig irriterende. I dag har man fået løst disse ulemper, så man kan prale med at have en klimavenlig bil med en stor aktionsradius, god accelerationsevne, høj fart og mange tanksteder rundt omkring i landet.
Man kan nemt beregne, hvor meget CO2-udslippet er for benzin og dieselbiler, og man må også lave samme udregning for CO2-udslippet til fremstillingen af strømmen til elbiler. Man kan konkludere, at CO2-udslippet ved kørsel i elbil i Danmark er lavere end udslippet fra en bil med forbrændingsmotor af tilsvarende størrelse, og elbiler omkring 50 % mindre CO2 end tilsvarende biler. Elbiler har en god accelerationsevne, et meget mindre støjniveau, god komfort og køreegenskaber.
Ulemper ved elbiler
En normal bil med brændstofmotor vil producere en masse overskudsvarme fra forbrændingsprocessen, hvilket man kan nyde glæde af den kolde sæson i vinterhalvåret. Elbiler kan derfor føles noget koldere at køre i om vinteren, da de ikke har motorvarmen at styrke sig med. Elbilerne må derfor bruge strøm til at opvarme kabinen, og dette sænker jo bilens aktionsradius. Man arbejder på højtryk for at finde en god og effektiv løsning på dette varmeproblem, og de nye elbiler har gjort flere fremskridt på området.
Man skal heller ikke vælge en elbil med en teoretisk aktionsradius, der netop passer til dit behov, da man bør have en elbil med et noget større aktionsradius, da bilen altid i praksis vil køre kortere på en opladning på grund af ikke-ideelle forhold frem for kørsel i et laboratorium under ideelle forhold. Man skal tage højde høj hastighed, behov for kabinevarme, en frisk kørestil, lave udendørstemperaturer og lignende.
En elbil har ikke helt samme topfart og aktionsradius som en tilsvarende benzinbil, men til normal bykørsel er der sjældent behov for dette alligevel. Den store investering i en elbil tjener sig endda hjem igen ret hurtigt, da man slipper billigere i afgifter til staren hvert år samt lavere driftsudgifter.