Tesla er både en luksuriøs sportsvogn samt en elbil

Udviklingen af elbiler går i dag så stærkt, at de bedste elbiler i dag nu er næsten på fuld højde med de luksuriøse biler på benzin og diesel. Den nye Tesla har i hvert fald taget kampen op mod de større biler på markedet. Tesla kan prale af luksus, komfort, billige driftsudgifter og afgifter, men til gengæld må man finde sig i en stor udgift til selve købsprisen på bilen samt en begrænset levetid på de dyre batterier. Her i Politiken får du en detaljeret gennemgang af alle specifikationerne for Tesla, som sammenlignes med andre biler i samme prisklasse. Den endelige konklusion er, at elbilerne omsider kan konkurrere med de konventionelle biler, så det lover godt for fremtiden. Såfremt elbiler bliver masseproduceret i større stil, så vil priserne falde til et niveau, hvor alle kan være med, og det lover jo samtidig godt for miljøet.

Tesla Model S gør op med de velkendte opfattelser af en elbil

 

TESLA MODEL S

Pris for testbilen: 755.000 kroner. Bilen fås med to batteristørrelser: 60 kWh, der giver en officiel rækkevidde på 380 kilometer og en kraftigere version (testbilen): 85 kWh med en officiel rækkevidde på 480 kilometer. Billigste version koster 567.000 kroner. Som elbil er Tesla Model S fritaget for registreringsafgift. Tesla oplyser, at der er 10 måneders leveringstid, hvis man bestiller en bil nu. Tesla blev grundlagt i 2003. Firmaets første bil var den åbne topersoners. Nu bygger Tesla udelukkende Model S, som er en elbil, der er alt det, en elbil normalt ikke er: luksuriøs, lynende hurtig og frem for alt har den en rækkevidde, der nærmer sig det, man oplever i en normal benzin- eller dieselbil. Tesla Model S vender således op og ned på den gængse opfattelse af en elbil.

Testtur i en Tesla

 

Kørt: 50 km

Resterende rækkevidde: 422 km

Vi er nu færdig med listetempoet inde i byen og er kommet ud på motorvejen, hvor vi skynder os at finde en afkørsel, så vi har en undskyldning for at fyre alle kræfter af, når vi fortsætter på tilkørselsrampen: Elmotoren yder 416 hk, og accelerationen kan kun beskrives som bombastisk. Det føles, som når et fly letter eller man bliver slynget af sted i en rutsjebane. 0-100 km/t. på lidt over 4 sekunder er ellers noget, man kun oplever i Ferrari, Porsche og lignende superbiler. Men nu også i Tesla Model S, der i modsætning til de nævnte sportsvogne klarer sprinten helt lydløst, og uden at der skal rodes med gearskift. Her kommer kræfterne lige så spontant, som når man tænder for en lyskontakt. Vi kører på tør asfalt, og selv under den mest hårdhændede acceleration mærker vi kun, at baghjulene vrider sig en anelse, når den massive kraft slippes løs. Ved 110 km/t. begynder elmotoren at knurre lidt rigeligt – det er forhåbentlig noget, Tesla får has på.

Kørt: 150 km ´
Resterende rækkevidde: 305 km

Nu ville stort enhver anden elbil være løbet tør for strøm – eller i det mindste ville chaufføren være på panisk jagt efter en lademulighed. Det behøver vi ikke at bekymre os om, da vores Tesla ruller ubesværet videre med masser af strøm tilbage. Tesla Model S er næsten fem meter lang og over to meter bred. Lige foran sig (øverst) har føreren informationer om fart og batteriets tilstand. Bagsædet er noget af det eneste, der skuffer i bilen. Til gengæld kan man glædes over dørhåndtagene, der selv kommer føreren i møde.

Testslut: 274 km
Resterende rækkevidde: 140 km

Vi er tilbage hos Tesla i Bredgade og har stadig strøm til en pæn køretur. Men det er ikke alt ved bilen, der imponerer: Dørene smækker med en lidt primitiv lyd, der ikke er en luksusbil værdig. Bagsædet er heller ikke for godt. Der er ganske vist god benplads bagude, men når der er soltag i bilen, vil voksne hurtigt støde hovedet i loftet. Og nakkestøtterne sidder alt for lavt.

Alligevel: Tesla Model S er uden tvivl den mest overbevisende elbil, verden endnu har set.

Du kan læse meget mere om nye biler her. 

Billede: ilikewaffles11

Billede: voyagevixen2